· 

BADFINGER DISCOGRAFIE (DEEL 1)

De carrière van Badfinger is een van de meest tragische verhalen uit de popmuziek. In deze vierdelige serie de discografie van de band op het Apple-label.

Deel 1: Magic Christian Music

De band ontstaat al in 1961 als The Iveys en is de eerste band die door het Apple-label van The Beatles gecontracteerd wordt, op voorspraak van de roadie van The Beatles, Mal Evans. Het verhaal dat hij ze ontdekt is niet helemaal juist, daarvoor heeft de band zelfs demo’s opgenomen met Ray Davies van The Kinks, maar nadat hij en Peter Asher ze op uitnodiging van de manager van The Iveys live zien haalt Mal een voor een John, Paul, George en Ringo over. De eerste twee kosten trouwens de meeste moeite.

The Iveys is een uiterst talentvolle band, die met Tom Evans (geen familie van Mal Evans) en Pete Ham een soort Lennon/McCartney-tanden heeft en verder bestaat uit bassist Ron Griffiths en drummer Mike Gibbins. Ze wonen in één huis waar ook een tweesporenrecorder staat, waarop ze uiterst professionele demo´s opnemen (die later deels legaal en deels illegaal het levenslicht zien).

De band debuteert op het Apple-label met de single Maybe Tomorrow, een single die het in Nederland erg goed doet, maar in de meeste landen geen hit wordt. Wellicht had de sublieme B-kant (And Her Daddy´s A Millionaire) beter als A-kant gekozen kunnen worden. Ze nemen een debuutalbum op, Maybe Tomorrow, dat niet heel erg als een eenheid klinkt. Dat komt onder meer doordat er diverse producers betrokken zijn. Mal Evans produceert een paar songs, ook The Iveys zelf produceren en voor het leeuwendeel wordt Tony Visconti aangetrokken. Het is de bedoeling om de plaat wereldwijd uit te brengen in juli 1969, maar hij verschijnt alleen in Engeland, Japan en Duitsland. Waarschijnlijk is de band het slachtoffer van Allen Klein die door The Beatles aangetrokken is om orde op zaken te stellen bij Apple, dat enorme verliezen maakt, waarna Klein de meeste activiteiten tijdelijk staakt.

Daar begint het verhaal over Magic Christian Music. Nadat de band in de pers klaagt dat ze geen aandacht krijgt van Apple, biedt Paul McCartney ze een gouden kans. Hij is gevraagd om drie songs te verzorgen voor de soundtrack van de film The Magic Christian (waarin Ringo Starr en Peter Sellers de hoofdrollen vertolken) maar heeft daar weinig zin in. Hij biedt aan een nummer te schrijven voor The Iveys en twee andere nummers te produceren die de band zelf voor de soundtrack van de film mag aanleveren.

 

Omdat McCartney op loopafstand van de Abbey Road Studio’s woont, maakt hij in een uurtje tijd de demo voor Come And Get It. Hij belooft dat als de band het nummer natuurgetrouw van de demo kopieert, een gegarandeerde hit heeft. McCartney zingt op de eerste take van The Iveys. Naar verluidt speelt hij de tamboerijn en Pete Ham de piano, maar ik vraag mij af of het niet andersom is, aangezien take zeventien na een piano fout wordt afgebroken, waarna McCartney duidelijk zegt: “Sorry I blew up that one!” Duidelijk is in ieder geval dat McCartney de touwtjes stevig in handen heeft. Alle vier de leden van de band zingen een keer de leadzang, waarna McCartney uiteindelijk voor de zang van Tom Evans kiest. McCartney krijgt gelijk: Come And Get It klinkt nagenoeg als McCartneys demo (al wordt het een semi toon lager gespeeld) en het wordt een grote hit.

 

Naast dit nummer produceert Paul de twee andere nummers die in de film gebruikt worden: Rock Of All Ages en het wonderschone Carry On Till Tomorrow. Het is het begin van Magic Christian Music (wat overigens niet de officiële soundtrack van de film is). Had McCartney de hele plaat geproduceerd dan was er wellicht een geweldige plaat gekomen, maar er gebeuren een aantal dingen. Bassist Ron Griffiths stapt uit de band. Joey Molland wordt aangetrokken als gitarist en gitarist Tom Evans neemt de bas over. De band verandert de naam in Badfinger op aanraden van de andere roadie van The Beatles, Neil Aspinall, naar de werktitel van With A Little Help From My Friends: Bad Finger Boogie (omdat Lennon de melodie van dat nummer met zijn middelvinger speelde!)

 

Er wordt gekozen om een aantal nummers van de Maybe Tomorrow-plaat opnieuw te mixen en op de plaat te zetten. Naast Maybe Tomorrow staan ook Beautiful And Blue, het prachtige Fisherman, Dear Angie (een ander hoogtepunt dat geschreven en gezongen wordt door Griffith), Angelique (waarop Tom Evans als een kruising tussen Lennon en McCartney klinkt), I’m In Love en het vreselijk oubollige They’re Knocking Down Our Home.

Met Molland in de gelederen worden de rocker Midnight Sun en Walk Out In The Rain opgenomen. Daardoor zijn ook bij deze plaat verschillende producers betrokken. Magic Christian Music bevat genoeg goede songs, maar het is niet de sterkste plaat van de groep.

The Iveys op LP en CD

Onder de naam The Iveys zijn een tweetal singles uitgebracht. Hun debut single Maybe Tomorrow/And Her Daddy’s A Millionaire wordt in een groot aantal landen uitgebracht, opvolger Dear Angie/No Escape wordt in slechts zeven landen, waaronder Nederland, uitgebracht.

 

Het album Maybe Tomorrow wordt slechts in een beperkt aantal landen uitgebracht en originele persingen zijn tamelijk zeldzaam. Het oorspronkelijke album bevat de volgende nummers:

1. See-Saw Granpa

2. Beautiful And Blue

3. Dear Angie

4. Think About The Good Times

5. Yesterday Ain’t Coming Back

 

6. Fisherman

7. Maybe Tomorrow

8. Sali Bloo

9. Angelique

10. I’m In Love

11. They’re Knocking Down Our Home

12. I’ve Been Waiting

Het album maakt ook deel uit van de heruitgaven in 1992 van een deel van de discografie op het Apple-label, zowel op vinyl als CD. Aan het oorspronkelijke album worden een viertal bonustracks toegevoegd: de B-kantjes van beide singles en twee onuitgebrachte nummers: Mrs. Jones en Looking For My Baby. Op de heruitgave van Magic Christian Music vinden we Storm In A Teacup.

 

Merkwaardigerwijs wordt bij de heruitgaven van een deel van de Apple-discografie in 2010 het Iveys-album overgeslagen. Desalniettemin wordt aan de uitgave van Magic Christian Music een vijftal Iveys-tracks toegevoegd. Een alternatieve versie van And Her Daddy’s A Millionaire, een remix van Mrs. Jones, onuitgebrachte mono mixen van Sali Bloo en See Saw Grandpa en een langere versie van I’ve Been Waiting. Op de bonus discs die exclusief worden toegevoegd aan de boxset met de Apple Releases uit 2010 vinden we bovendien de monomixen van Dear Angie, Think About The Good Times, No Escaping Your Love, Storm In A Teacup en Yesterday Ain’t Coming Back.

 

Het label RPM bracht rond die tijd een viertal CD’s uit met songs die onder Apple Publishing zijn ondergebracht. Op deze CD’s vinden we Iveys-demo’s van I’m Too Shy, Maybe Tomorrow, Tube Train, She Came Out Of The Cold, I’ve Been There Once Before, Bittersweet Adieu, How Does It Feel, Black & White Rainbows, Tomorrow Today en Mr. Strangeways.

Magic Christian Music op LP en CD

 

Magic Christian Music verschijnt in 1970 met de volgende tracklist:

 

1. Come And Get It

2. Crimson Ship

3. Dear Angie

4. Fisherman

5. Midnight Sun

6. Beautiful And Blue

7. Rock Of All Ages

 

8. Carry On Till Tomorrow

9. I’m In Love

10. Walk In The Rain

11. Angelique

12. Knocking Down Our Home

13. Give It A Try

14. Maybe Tomorrow

Op single verschijnt Come And Get It/Rock Of All Ages.

 

Het album maakt ook deel uit van de heruitgaven in 1992 van een deel van de discografie op het Apple-label, zowel op vinyl als CD. Aan het album worden Storm In A Teacup en Arthur toegevoegd. Op de bonus discs uit 2010 staat ook een nieuwe stereo mix van Arthur.

 

Come and Get It, Carry On Until Tomorrow en Rock Of Ages vinden we ook op de originele soundtrack van The Magic Christian op het Commonwealth-label (nooit op CD uitgegeven).

 

– Ron Bulters –